Publicul este asteptat miercuri la ora 19.00 la librăria Humanitas de la Cişmigiu la o seară dedicată lui J.M. Coetzee, laureat al Premiului Nobel pentru literatură, cu ocazia lansării romanului „Copilăria lui Isus”, în care stranietatea ficţiunii se imbină strălucit cu magia verbului.

Invitaţi la dezbatere sunt T.O. Bobe, scriitor, Elisabeta Lăsconi, critic literar, Silvia Dumitrache, editor Bookaholic.ro şi Cristina Bazavan, jurnalist. Moderatorul întâlnirii este Raluca Popescu, redactor-şef Humanitas Fiction.

Alegorie, utopie, distopie, bildungsroman, roman postapocaliptic, roman filozofic? Copilăria lui Isus incită, de la început şi până la sfârşit, la astfel de întrebări, lăsând cale deschisă multiplelor interpretări.

După ce sosesc din lagărul de refugiaţi în Novilla – un oraş dintr-o ţară nenumită în care se vorbeşte spaniola şi unde nu se poate ajunge decât peste mare, cu vaporul –, un bărbat între două vârste şi un copil de vreo cinci ani sunt primiţi într-un centru de relocare. Nu se ştie de unde vin, ori motivul pentru care au părăsit „lumea veche“, deoarece amintirile li s-au şters din memorie, iar numele lor, Simón şi David, le-au fost date în lagărul de pe ţărm. În timpul călătoriei, David a pierdut scrisoarea pe care o purta agăţată la gât şi care lămurea identitatea lui şi pe a mamei sale. Simón, aflat din întâmplare pe acelaşi vapor cu băiatul, s-a hotărât să-l protejeze şi să-l ajute să-şi găsească mama în noua ţară. Dar mai întâi trebuie să-şi croiască un rost, să muncească – pentru băiat şi pentru sine – într-o societate austeră, redusă la strictul necesar şi sufocată de birocraţie, în care toţi oamenii sunt refugiaţi, fără trecut, fără amintiri şi fără vreo şansă de evadare.

„Copilăria lui Isus, cel mai noncoformist roman al lui J.M. Coetzee de până acum, poate fi privit ca un omagiu adus lui Beckett, ale cărui personaje, după cum spune chiar el, «sunt condamnate să repete sisific marile teme ale filozofiei occidentale» […] şi lui Borges, ale cărui ficţiuni tot el le-a descris drept «un joc de şah unde cititorul este mereu cu o mutare în urma autorului».“ (Leo Robson, New Statesman)

„Copilăria lui Isus aproape că se citeşte pe nerăsuflate. E cea mai bună carte a lui Coetzee de după Dezonoare, deşi poate cea mai absconsă din tot ce a publicat – ceea ce înseamnă enorm. […]Copilăria lui Isus nu este o interogaţie asupra felului în care ar fi primit un personaj Isus în ziua de azi; Novilla este o lumea prea îndepărtată de a noastră. Ci pune întrebarea: idealurile pe care le susţin mulţi dintre noi – idealurile de libertate şi opoziţie faţă de hegemonie – necesită o sfâşiere epistemologică la fel de profundă ca aceea a creştinismului timpuriu?“ (Jason Farago, New Republic)

J.M. Coetzee s-a născut pe 9 februarie 1940 la Cape Town, în Africa de Sud. Este autorul unor volume de eseuri filozofice şi literare. Din 2002 trăieşte în Australia, fiind profesor emerit la University of Adelaide. În 2003 a primit  Premiul Nobel pentru literatură. În colecţia „Raftul Denisei” la editura Humanitas Fiction au apărut mai multe cărţi semnate de scriitorul sud-african: Maestrul din Petersburg (2008), Viaţa si vremurile lui Michael K. (2009), Jurnalul unui an prost (2009), Epoca de fier (2010), Dezonoare (2011), Copilărie. Scene de viaţă provincială (2011), Tinereţe. Scene de viaţă provincială (2012), Miezul verii. Scene de viaţă provicială (2013) şi Copilăria lui Isus (2014).

Cel mai nonconformist roman al lui J.M. Coetzee, lansat la Humanitas