Bucureştenii sunt aşteptaţi miercuri, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, pentru o seară dedicată scriitorului italian Alessandro Baricco și romanului Mr. Gwyn – o bijuterie literară care ne pune la încercare capacitatea de a privi lumea dincolo de învelișul ei cotidian.

Invitați la dezbatere sunt criticii literari Tania Radu și Dana Jenaru, scriitorul Marin-Mălaicu Hondrari și Vlad Russo, senior editor Humanitas. Moderatorul întâlnirii este Denisa Comănescu, director editorial Humanitas Fiction.

În Mr Gwyn, apărut în Italia în 2011, Alessandro Baricco intră în simetriile secrete ale misteriosului său personaj, urmărind cu virtuozitate exemplară cărările pe care acesta le străbate. Jasper Gwyn, scriitor londonez de succes, autor de romane cu mare căutare la public, hotărăște într-o bună zi că nu mai vrea să scrie și, în pofida protestelor agentului său literar, anunță că pune capăt frumoasei sale cariere. Cum însă inactivitatea în voia căreia se lasă e cât pe ce să-l coste sănătatea, iar ceea ce știe cel mai bine să facă este totuși să scrie, el își propune să trăiască din meseria de copist. Un copist aparte, căci nu copiază texte, ci oameni, cu alte cuvinte face la comandă portrete scrise, ca un pictor care desenează pe bani chipul unui trecător, la colț de stradă. Își amenajează, așadar, cu infinită grijă un atelier într-un cartier al Londrei și se lasă absorbit de aventura înțelegerii sufletului omenesc, fiindcă pentru el a scrie portretul cuiva este, așa cum spune, ‘un fel de a-l aduce acasă’, de a-l face să se regăsească. Numai că după zece portrete și un scandal de presă, dispare, nu fără a lăsa totuși în urmă mai multe semne care conturează o enigmă fără răspuns: cine este în fond personajul acesta purtător a nenumărate chipuri răsfrânte în jocul de oglinzi al romanului?

Alessandro Baricco s-a născut în 1958 la Torino. Și-a luat licența în filozofie cu Gianni Vattimo și a studiat pianul la conservator. A publicat cronici muzicale și două eseuri despre muzică bine primite de public: Il genio in fuga. Sul teatro musicale di Rossini (1988) și L’anima di Hegel e le mucche del Wisconsin (1992). A debutat în literatură în 1991 cu romanul Castele de furie (Castelli di rabbia) și a devenit în scurt timp unul dintre cei mai citiți și iubiți scriitori din Italia, recompensat cu premiile Selezione Campiello, Viareggio și Palazzo del Bosco. A publicat cronici în mari ziare peninsulare (La Stampa, La Repubblica), adunate în volumele Barnum 1 (1995), Barnum 2 (1998), Next (2002) și Barbarii. Eseu despre mutații (I Barbari. Saggio sulla mutazione, 2006). De asemenea, a repovestit Iliada lui Homer și Moby Dick al lui Herman Melville. A scris două texte pentru teatru: Novecento (Novecento. Un monologo, 1994), după care Giuseppe Tornatore a realizat filmul Legenda pianistului de pe ocean, și Davila Roa (1996). În 1993 a inițiat o serie de emisiuni TV dedicate liricii, cu titlul ‘Dragostea e un pumnal’, prin care încerca să arunce o punte între lumea poeziei și publicul larg. După experiența din radio și televiziune, a înființat la Torino o școală dedicată tehnicilor narative, purtând numele ‘Pickwick’, în care abordează, împreună cu grupuri de tineri scriitori, problemele prozei în era computerului.

În colecția ‘Raftul Denisei’ a editurii Humanitas Fiction au apărut volumele Castele de furie (2007), Emaus (2012), Novecento(2013) și Mr.Gwyn (2014) . La editura Humanitas în colecția ‘Pași peste granițe’ au apărut eseurile reunite sub titlul Eseu despre mutații.Barbarii(2009), eseuri ce reconstituie o amplă meditație asupra omului în societatea contemporană.

Seară dedicată scriitorului Alessandro Baricco, la Humanitas Cişmigiu