David Cronenberg, Jean-Pierre și Luc Dardenne, Ken Loach, Bruno Dumont și Naomi Kawase, șase dintre cineaștii favoriți ai Cannes-ului, selecționați constant în festival, sunt câteva dintre numele grele din programul Les Films de Cannes a Bucarest, care va avea loc in perioada 24-30 octombrie.

De la Maps to the Stars, filmul care i-a adus trofeul de interpretare actriței Julianne Moore, la Deux jours, une nuit, în care Marion Cotillard face un rol remarcabil, spectatorii vor vedea, în premieră în România, câteva dintre cele mai apreciate producții de pe Croisette, la Cinema Patria, Cinema Studio și Elvira Popescu.

O satiră acidă a Hollywood-ului, Maps to the Stars, al cincilea film cu care David Cronenberg a concurat pentru Palme d’Or, are o distribuție de invidiat: Julianne Moore, Mia Wasikowska, John Cusack, Robert Pattinson, Olivia Williams, Sarah Gadon. Cu rolul unei vedete pe final de carieră, torturată de amintirea mamei ei abuzive, Moore a câștigat trofeul de interpretare feminină la Cannes, anul acesta. Potrivit “Vanity Fair”, “Moore este un amestec delirant de suferință și anxietate”, într-un basm întunecat despre incest, droguri, depresie și vanitate. John Cusack și Olivia Williams au un fiu, star la 13 ani, trecut deja pe la dezintoxicare, Mia Wasikowska este fiica lor piromană, plină de secrete, iar Robert Pattinson, un șofer de limuzină care aspiră să intre în această lume.

O impresionantă performanță pe marele ecran reușește și Marion Cotillard, în cel de-al optulea film pe care regizorii belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne îl aduc la Cannes: Deux jours, une nuit, proiectat în premieră la București. Deținători a două Palme d’Or, pentru Rosetta (1995) și L’Enfant (2005), frații Dardenne s-au aflat și anul acesta printre favoriții la trofeu. “Frații Dardenne s-au depășit pe ei înșiși cu acest film care-ți răvășește sufletul (…) În centrul lui stă subtilă și magnifică interpretare a lui Marion Cotillard”, sună elogiul celor de la “The Guardian”. Actrița joacă rolul unei mame care revine la muncă, la fabrica de panouri solare, după o cădere nervoasă. Între timp, șefii au constatat că se pot descurca și fără ea și le propun celorlalți angajați câte un bonus de 1.000 de euro contra unui vot pentru concedierea ei. Disperată, ea are la dispoziție un weekend să-și convingă colegii să o salveze.

Regizorul britanic Ken Loach, care deține recordul lansărilor la Cannes, cu nu mai puțin de 12 filme în competiție, dintre care unul premiat cu Palme d’Or — The Wind that Shakes the Barley (2006) — revine cu Jimmy’s Hall. Cineastul în vârstă de 78 de ani a anunțat că acesta ar fi ultimul său film. Inspirată de o poveste adevărată, pelicula îl urmărește pe Jimmy Gralton (Barry Ward), un activist irlandez care se întoarce din America în satul natal și deschide un centru cultural pentru tineri. Aducând de peste Ocean jazz-ul și discuțiile pe teme politice, liberale, el stârnește reacția agresivă a Bisericii și a statului conservator. Jimmy’s Hall va rula în premieră la Les Films de Cannes a Bucarest.

Cu cinci selecții la Cannes, dintre care patru în competiție, regizoarea japoneză Naomi Kawase și-a câștigat renumele în festivalul de pe Coasta de Azur, unde a câștigat Camera d’Or (Suzaku, 1997) și Marele Premiu (Mogari no Mori, 2007). Cinefilii vor avea șansa să vadă, tot în premieră, Still the Water, dramă a doi copii de pe o insulă, un băiat și o fată, care descoperă împreună ce înseamnă moartea și dragostea. Filmul conține câteva scene-șoc care au pus la încercare rezistența spectatorilor de la Cannes. În stilul ei poetic și personal, comparat cu cel al lui Terrence Malick, Naomi Kawase regizează un adevărat “spectacol al simțurilor”, potrivit Indiewire.com, “care, dacă există dreptate pe lumea asta, va fi amintit ca unul dintre cele mai mari filme din competiție”.

De neratat este și premiera unei mini-serii cu totul aparte: P’tit Quinquin. Regizată de imprevizibilul Bruno Dumont și proiectată în Quinzaine des Realisateurs, seria de patru episoade a câte 50 de minute este un fascinant policier burlesc cu actori amatori, o parodie la serialele polițiste. E un “cocktail insolit de Twin Peaks și Jacques Tati”, după Telerama.fr, cu o intrigă sordidă și aproape implauzibilă: o femeie decapitată este descoperită în burta unei vaci moarte aruncate la tomberon. Câțiva puști și niște polițiști locali se pornesc să descopere cine este autorul carnagiului. Bruno Dumont are, la rândul său, cinci participări la Cannes, două dintre ele recompensate cu Marele Premiu: Flandres (2006) și L’Humanité (1999). Pentru P’tit Quinquin, canalul franco-german ARTE i-a dat mână liberă cineastului.

În România, Independenta Film va distribui filmele Maps to the Stars (31 octombrie), Deux jours, une nuit (14 noiembrie) și Jimmy’s Hall (ianuarie 2015).

Les Films de Cannes a Bucarest a fost inițiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Fremaux. În 2013, peste 11.000 de spectatori au vizionat filmele, majoritatea proiecțiilor de seară fiind sold-out. Zeci de premiere, unele introduse de cineaști de renume, masterclass-uri, retrospective și evenimente speciale îi vor ține în priză pe spectatori, anul acesta.

La edițiile trecute, Leș Films de Cannes a Bucarest i-a avut ca invitați pe Abdellatif Kechiche, regizorul premiat cu Palme d’Or pentru La vie d’Adele, actrița Sandrine Bonnaire, regizorii Gaspar Noe, Elia Suleiman, Amat Escalante, Matteo Garrone, Kornel Mundruczo și Sergei Loznitsa. În 2013, o amplă retrospectivă i-a fost dedicată regizorului Maurice Pialat, în prezența producătoarei Sylvie Pialat.

Ediția a cincea este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei.

Maestrii Cannes-ului, in premiera la Bucuresti